Så har fællesrådet afleveret et høringssvar til planerne om nye boligområder i Sabro og Mundelstrup.
Læs høringssvaret her
Så har fællesrådet afleveret et høringssvar til planerne om nye boligområder i Sabro og Mundelstrup.
Læs høringssvaret her
Etablering af en 40 km zone i Sabro har mange år stået på Fællesrådets ønskeseddel og har ofte været en del af Forretningsudvalgets beretning på de to årlige repræsentantskabsmøder.
Der har været to hovedbegrundelser for vores ønske om en 40 km/t Zone i Sabro:
I slutningen af 2019 besluttede Aarhus Kommune endelig, at det ville man lave 40 km-zoner i 13 småbyer, hvoraf Sabro var en af dem.
I november-december 2020 nåede man så til Sabro, hvor zonen blev etableret med pukkelbump/paddehatte, på de veje hvor busserne kører og almindelig trapezbump for resten. Og ja, der er forskellige – og i nogen tilfælde meget klare – meninger om, hvorvidt pukkelbump er en god løsning eller ikke.
Som vi ser det i Fællesrådet er Pukkelbumpene pisseirriterende – og derfor virker de.
Pukkelbumpene er desværre nødvendige, hvis vi ønsker farten og den gennemkørende trafik reduceret på de veje, hvor der også skal køre busser. Begge dele ser efter ganske kort tid (23. januar) ud til at være stærkt reduceret. Det er i hvert fald den melding vi har fået fra beboere på Agerbærvej og Sabro Kirkevej. Denne reduktion har vi ingen forventning til, ville være sket med de såkaldte pudebump, som erfaringsmæssigt kan passeres med pænt høj hastighed og egentligt ikke er til megen gene, hvorfor de heller ikke bringer hastigheden ned.
Og ja, det er både træls og irriterende, men desværre er der nogen som har meget svært ved at fange budskaberne og derfor må der mere kradse midler i brug. Ingen af os kan vel helt frasige os, at vi kan være tilbøjelig til at glemme hastighedsgrænserne i ny og næ.
Vi må jo heller ikke glemme af en af de allervigtigste årsager til at vi ønsker hastigheden nedsat til 40 km/t er, at vi ønsker at gøre det mere sikkert for alle at gå over vejene og at cykle på disse; ikke mindst for børn men også for ældre som måske ikke er helt så godt gående, men stadig fint mobile; blot i en lidt lavere hastighed.
Vi ville dog have foretrukket, at man havde taget en dialog med Fællesrådet, før man var påbegyndt projektet. Det kunne have fjernet mange misforståelser i processen og man ville nok også have undgået nogle af de fejl der er blevet lavet ifm. med anlæggelsen.
Venlig hilsen
Formand for Fællesrådet for Sabro-Fårup
Ib Jensen
I dag er vi faktisk både stolte og glade. Mange års vedholdende arbejder er nu lykkedes på to områder.
Den nye dobbeltrettede cykelsti mellem Rønnevangen og Langfreddal vi har ønsket er nu færdig, så der nu er cykelsti langs Sabrovej på hele strækningen fra Viborgvej til Langfreddal.
Etablering af 40 km/t zone i Sabro er næsten færdig. Der mangler nogle hvide markeringer nogle steder.
Og ja, de paddehatte er ret skrappe. Fra kommunalt hold er man ved at se på andre løsninger, men når vi ønsker sænkning af hastighed er vi modsat også nødt til at erkende at der desværre skal temmelig skrappe midler til for at det hjælper.
I “den bedste alle verdener”, var det nok med skiltning, men sådan er det desværre ikke i den virkelige verden.
Coronaen har desværre virkeligt gjort sit indtog i Sabro postdistrikt.
I Aarhus Kommune ligger vi i Sabro nr. 2 i Incidens (antallet af tilfælde per 100.000 personer). Se også nedenstående.
Denne liste er jo en af dem, hvor det ikke er så godt at ligge i toppen.
Lad os hjælpe hinanden, så vi ikke får endnu flere, der bliver smittet af skidtet.
Hvis vi alle følger nedenstående ret enkle regler, er vi godt på vej
For de mere detaljerede regler; kig ind på https://www.sst.dk/da/corona
Og ja, vi i Fællesrådet synes faktisk også det er træls, men det trods alt simple regler, som vi alle bør kunne følge
Det forventes at alle aftaler kommer på plads i år og at Sabro snart er lavet til en 40 km zone i en stor del af byen.
Det er en opgave, Fællesrådet gennem efterhånden en del år, har presset på for at få myndighederne til at lave.
Nu er det så lykkedes og det tror vi at folk i byen bliver glade for.
Det vil forhåbentligt gøre op med en stor del af den gennemkørende trafik der ofte opleves i myldretiderne.
Et kort over området kan du finde her
Der skal zoomes en del ind for at se detaljerne.
Det kan gøres ved brug af + - knapperne når dokumentet er åbnet. Der er forskellige løsninger afhængigt hvorledes dokumentet åbnes ved dig.
Julen står for døren, lysene tændes, og hyggen er i højsædet. Samtidig er netop juletiden højsæson for indbrudstyvene: Det er mørkt, og ude i hjemmene bugner interessante værdier for tyvene.
Selvom antallet af indbrud er dalet de seneste år, er det stadig én af de største kriminalitetstyper i Danmark. Hele 63% af danskerne bekymrer sig for at blive udsat for indbrud i ferien, viser en megafon-undersøgelse fra 2017. Derfor har TrygFonden og Realdania sammen med Bolius og Det Kriminalpræventive Råd lanceret Bo trygt. Bo trygt har til formål at nedsænke antallet af indbrud markant i Aarhus Kommune.
De mest udsatte boliger for indbrud er enfamiliehuse. Her er det nemt for tyven at spotte, om der er liv i huset. Forbliver skraldespanden tom? Postkassen fyldt? Lysene slukket? Desuden kan tyven gennem husets vinduer finde ud af, om der er store værdigenstande, og tyven kan nemt tjekke, hvor god skalsikringen på huset er.
Gode råd mod uvelkomne gæster
Heldigvis er der gode råd til, hvordan vi fortsat sikrer et dalene antal indbrud i Danmark.
Alt det, og meget mere, kan du læse om på Botrygt.dk, og dermed kan du minimere grunden til bekymring, når du tager på juleferie.
[Fakta]
Download nabohjælpsappen via nabohjælp.dk senest d. 31/12 og deltag i lodtrækningen om en nytårskurv til en værdi á 500 kroner. Nabohjælp udtrækker 10 vindere i begyndelsen af det nye år, og vinderne får direkte besked. Læs konkurrencebetingelser her.